5 manieren om op te vallen op social media

Door Sharona Bolander

In de sportwereld is de inzet van social media niet meer weg te denken. Bonden, verenigingen en atleten gebruiken social media om hun doelgroep (leden en fans) te bereiken. Maar ook retailers gebruiken steeds minder de traditionele media en kiezen voor digitale communicatie als hun primaire communicatiemiddel. Zo kondigde adidas onlangs aan te stoppen met adverteren op televisie. Het wordt steeds moeilijker om organisch bereik te realiseren door de hoeveelheid posts en het algoritme van verschillende social media. Er zijn verschillende contentvormen en middelen die je als merk kunt inzetten om toch op te vallen.

1. Animated visual

Vorig jaar kon je er nog met een video op de tijdlijn uitspringen. Nu lijkt het wel of alle merken volop video’s inzetten. Een nieuwe opkomende contentvorm is de cinemagraph, een animated visual. Dat wil zeggen dat bepaalde elementen in een foto bewegen. Het resultaat van de Click Through Rate (CTR) van videoadvertenties ligt hoger dan dat van stilstaand beeld blijkt uit onderzoek van reclamebureau Weborama. Dit komt voort vanuit het overlevingsinstinct van de mens. Het menselijk brein is ingesteld om te reageren op bewegingen. Vroeger betekende beweging namelijk gevaar. Doordat de beweging binnen de cinemagraph ononderbroken is, creëer je een realistisch effect. Je blijft kijken.

De unieke combinatie tussen video en stilstaand beeld zorgt er dus voor dat de animated visual sneller opvalt in de tijdlijn én beter wordt onthouden door de kijker vanwege de eenvoud van de visuele uiting.


2. Inspelen op het moment van nu

In het huidige tijdperk hebben mensen een on demand mindset. Inspelen op het moment is daarom essentieel om op te vallen. Dat mensen graag actuele content zien, blijkt al uit het succes van Snapchat en Instagram Stories. Instagram Stories heeft in nog geen jaar tijd meer dan 250 miljoen dagelijks actieve gebruikers weten te verzamelen.

Vooral tijdens evenementen is het belangrijk om direct content te creëren en te delen. Het bereik en engagement op de dag van het evenement ligt meestal veel hoger dan het bereik de dagen daarna. Dit komt omdat deelnemers/bezoekers graag tijdens het evenement op de hoogte gehouden willen worden en niets willen missen. De betrokkenheid is op dat moment op zijn hoogst!

3. Faciliteren om zelf content te delen

Een interessante manier om meer actieve volgers en fans te krijgen is door ze meer bij je pagina te betrekken door hen te faciliteren in het zelf delen van content. Een motivator om te delen is de behoefte van mensen om aan de wereld te laten zien wie ze zijn en waar ze voor staan. Deze zogenoemde User Generated Contentis authentiek en persoonlijk. De content die je hiermee verzamelt kan je zelf weer inzetten als promotie. Zo ontwikkelde Circuit Zandvoort een Facebook App waarin autoliefhebbers hun auto kunnen delen en tegelijk kans kunnen maken op prijzen. Binnen twee dagen waren er al 200 foto’s ingestuurd.


4. Micro-influencers

In de sport worden al jaren topsporters en beroemdheden ingezet door merken om hun boodschap over te brengen. Tegenwoordig zien we steeds vaker dat merken zogenoemde ‘micro-influencers’ inzetten om hun doelgroep te bereiken. Deze ‘gewone mensen’ geven je een inkijkje in hun leven, terwijl ze producten en diensten aanprijzen van diverse merken.

Een goed voorbeeld is Asics. Asics heeft dertig Frontrunners geselecteerd die een afspiegeling vormen van de gehele hardloop community, van beginnende lopers tot experts. De Frontrunners delen hun eigen content in Asics kleding.

Onderzoek van Markely laat zien dat Instagramaccounts met veel volgers lager scoren op interacties. De accounts met minder dan 1.000 volgers hebben een gemiddelde van 8% likes. Accounts met meer dan 10 miljoen volgers hebben een gemiddelde van maar 1,6% likes. Als je doelstelling is om zoveel mogelijk engagement los te krijgen, dan kan het dus heel waardevol zijn om meer micro-influencers in te zetten.

5. Buiten de kaders

Een grid is al een lange tijd een tool voor veel ontwerpers. Een vast template met vaste stijlelementen zorgt voor balans, ritme, herkenning en orde in een visuele uiting. Maar het raster is niet meer heilig en kan ook beperkend werken. Wil je opvallen in de tijdlijn dan zal je moeten experimenten met een lay-out die tegen de regels van je grid ingaat. De grote merken zoals Nike, adidas en Red Bull pinnen zich niet vast aan een grid. Zij gebruiken diverse vormen, formaten, kleurstellingen waarmee ze elke keer hun fans weer creatief verrassen. De kunst is om zonder grid toch een bepaalde stijl te hanteren die past bij het merk en herkenbaar is voor volgers.

Een goed voorbeeld is ‘Bleacher Report’, een Amerikaans nieuwsplatform gericht op diverse sporten. Op hun Instagram feed is duidelijk te zien dat zij geen vast grid hanteren, maar willen opvallen door elke keer weer wat nieuws te creëren.

Met onder andere deze vijf manieren kun je je op social media onderscheiden van andere merken, bonden, verenigingen en personen/atleten. Het zorgt ervoor dat je opvalt op de tijdlijn van je volgers. Al is het wel de kunst om te blijven innoveren, om vooruitstrevend te zijn en om buiten de vaste kaders te denken. Zo kan je zowel je huidige als je nieuwe volgers blijven betrekken en verrassen.