Businessclub SportMarketing & Management: ‘Leven als een startup’

EVENTSSportStartup

DEN HAAG, 3 oktober 2016 | In de schitterende Caballero Fabriek in Den Haag, op bezoek bij partner SportVibes, vond de allereerste bijeenkomst plaats van de SMM Businessclub. Studenten, docenten, alumni en partners uit het werkveld ontmoetten elkaar en gingen aan de slag met het thema: ‘Denken als een startup’.

De stichting Vrienden van SMM is een initiatief van de opleiding SportMarketing & Management van de Hogeschool Rotterdam en moet het sportbusinessnetwerk van de metropoolregio Rotterdam – Den Haag worden. Het doel van de stichting is het verbinden van studenten, alumni, partners en sportorganisaties.

Na een korte demonstratie Freestyle Basketball van basketballer Reemz gingen Managing Director van het sportmarketingbureau SportVibes Hans-Willem Dicke en voormalig NBA-kampioen Fransico Elson het podium op. Elson speelde jarenlang in de NBA en werd in 2007 als eerste Nederlandse basketballer kampioen in de NBA met de San Antonio Spurs. De geboren Rotterdammer legde uit dat hij in zijn tijd als professioneel basketballer heeft geleerd alles eruit te halen wat erin zit en alles opzij te zetten voor je droom. Die instelling past hij ook toe als ondernemer. Elson is founder en managing director van Flexpower Europe. Flexpower is een sportcrème voor je spieren en gewichten en het wordt gebruikt door diverse topsporters.

Customer journey

Als ondernemer vindt Elson dat je doorzettingsvermogen moet hebben, moet geloven in je product en meer moet bieden dan alleen een product of dienst. “Wij leveren onze crème in een mooie verpakking. Niet gewoon een doosje, maar een box met productinformatie, een flyer hoe het te gebruiken en in het doosje staan foto’s van topsporters die het product gebruiken. We willen de consument meenemen in ons verhaal. Ook wel de customer journey genaamd. Je moet iets anders doen dan de rest, snap-ie?”

Op de vraag van Dicke of hij liever basketballer of ondernemer is, antwoordt Elson: “Ondernemer. Het is eigenlijk gewoon kut. Je staat ermee op en je gaat ermee naar bed en soms schrik je ’s nachts wakker, maar het is de moeite waard.”

Koeleman

Na een introductie van Dicke en Elson was het de beurt aan Hans Koeleman. De voormalige brandmanager van Nike zette de toon door te stellen dat veel studenten (en bedrijven) in beperkingen, in het gewone blijven denken. Koeleman daagde de deelnemers uit door te vragen hoe je het stadion van voetbalclub Fortuna Sittard vol kunt krijgen. Niet over vijf jaar, maar nu direct. Vanaf de komende wedstrijd en structureel daarna. Deze uitdaging vormde de rode draad in zijn betoog.

De voormalige olympiër wilde de studenten ervan overtuigen dat je extreme doelen moet stellen, waarvan je nog niet weet hoe je ze gaat bereiken, omdat je jezelf en je organisatie dan dwingt met ongewone oplossingen te komen. “Wees niet bang om een keer te falen. Je moet iets bedenken waarvan andere mensen denken ‘fuck’. Dat ze zich achter de oren krabben”’, aldus Koeleman.

Kleuterjuf

Hij werkte vijftien jaar in de Verenigde Staten en zag daar dat mensen sneller beslissingen durven nemen, dat nieuwe initiatieven sneller omarmt worden. Die mentaliteit probeerde Koeleman over te brengen op de aanwezigen. Bij sommige problemen is het soms goed om je te wenden tot iemand die niet hetzelfde perspectief heeft. Koeleman nam een situatie in een zwaarbewaakte gevangenis in Amerika als voorbeeld.

EIGENLIJK GAAT HET NIET OM DENKEN ALS EEN STARTUP, MAAR OM LEVEN ALS EEN STARTUP”

De gevangenen gingen regelmatig met elkaar op de vuist en het lukte de directie niet om het probleem op te lossen, ondanks het instellen van bijvoorbeeld zwaardere straffen. De oplossing kwam uiteindelijk van de vrouw van een van de bewaarders. Zij was kleuterjuf en had in haar klas ook het probleem dat de kinderen niet naar haar luisterden en geen aandacht voor de les hadden. Zij besloot daarom dat de kinderen allemaal elkaars hand moesten vasthouden voordat de les begon, dat had een positief effect. Ze voelden zich meer verbonden en namen daarom meer verantwoordelijkheid voor zichzelf en vooral voor elkaar. De directie van de gevangenis besloot dat de bewaarders alle gevangen een hand zouden geven als ze naar buiten mochten. Deze aanpak werkte ook in deze gevangenis met zware criminelen. Moraal van het verhaal van Koeleman: leer jezelf onconventioneel te denken, schakel hulp in uit onverwachte hoek, met een ander perspectief en zet extreme doelen om de bestaande culturen te doorbreken.

Aan het einde van zijn presentatie vroeg hij zich af wat er zou gebeuren als Apple, fervent tegenstander van de norm, eigenaar werd van SBV Excelsior. Welke drie revolutionaire veranderingen zou dat bedrijf kunnen doorvoeren bij de club? Als antwoorden uit de zaal kwamen onder meer dat een wedstrijd een avondje uit moest worden; een experience, of dat er hologrammen op het veld of op televisie geprojecteerd zouden worden. Koeleman deed zelf ook een voorstel. “Denk simpel, verwonder je om het gewone. Apple zou bij de eerste de beste gevaarlijke vrije trap of corner de doelman mee naar voren sturen. Ook al is het in derde minuut. Dat wijkt af van het normale patroon en zou verwarring teweegbrengen.”

Met dit voorbeeld wilde Koeleman duidelijk maken dat succesvolle bedrijven een andere manier van denken hebben, dat ze zich elke dag blijven verwonderen, dat ze disruptive zijn en met onconventionele ideeën komen. Zijn slotboodschap: “Eigenlijk gaat het niet om denken als een startup, maar om leven als een startup.”