De Olympische Spelen zijn geopend!

  

We gaan bijna los in Pyeongchang en de komende weken worden de Vibes of the Week dan ook omgedoopt tot “The Korean Vibes”. Hiervoor hebben wij een speciale reporter ter plaatse die ons, maar natuurlijk vooral u, op de hoogte houdt van alles wat er gebeurt. En u begrijpt al dat dit geen wedstrijdverslagen worden, maar verhalen en weetjes die u niet via alle andere media over u uitgestrooid krijgt. Wij zijn en blijven van “Add Exitement”, ook tijdens de Olympics!

Heineken vond overigens dat we ook in Nederland kennis moeten maken met het Holland Heineken House en besloot om Holland Heineken Thuis op het Leidseplein neer te zetten. Of eigenlijk de legendarische Heineken Hoek om te bouwen tot het HHT dat iedere dag (t/m 25 februari) geopend is vanaf 10.00 uur. Leuk, en wij zijn reuze benieuwd naar wie daar gehuldigd gaan worden.

Om alvast in de Olympische sfeer te komen. De organisatie van de Olympische Spelen van Tokyo 2020 heeft nu al een recordbedrag aan sponsoring opgehaald van 2,9 miljard euro. 47 Partners hebben zich aan de Spelen verbonden via de diverse pakketten. Het bedrag is bijna drie keer zo hoog als de inkomsten in Londen. Over Rio gaan we het niet meer hebben gezien de enorme financiële problemen die daar als erfenis zijn achtergebleven.

Bijzonder ander nieuws is dat de invloed van de buitenlanders in de Premier League misschien gaat zorgen voor de unieke situatie dat er ook op het Britse eiland komend seizoen een heuse winterstop wordt ingevoerd. Wij zijn benieuwd of hiermee het traditionele kerstprogramma van de kaart verdwijnt. De komende weken komen trouwens de pakketten voor de live tv-wedstrijden op de markt, open voor bieding (dus als u altijd al eens Rupertje heeft willen spelen?). De prijzen gaan vast weer door het plafond.

Overigens heeft één van de recordmakers van de afgelopen transferperiode, Virgil van Dijk (85 miljoen), het heel zwaar. Letterlijk en figuurlijk in zijn geval. De gelouterde verdediger oogt wat traag en wellicht een kilootje te zwaar. Misschien moet hij, in strijd met de Liverpool clubhymne, maar wel wat kilometers “alone walken”. Het feit dat zijn coach nu meldt dat we de echte van Dijk volgend seizoen pas zien, is in onze ogen te ridicuul voor woorden.

Afgelopen zondagnacht konden we weer genieten van het grootste eendaagse sport- en entertainment spektakel: Super Bowl. De New England Patriots namen het op tegen de Philadelphia Eagles, die verrassend wonnen. Het was weer een circus van commercials en een fantastische halftime show. De NFL maakt zelf ook altijd een commercial met de ‘eigen’ sterren. Dit keer was die speciaal en niet vies (voor de oplettende kijker) van een aantal politieke statements.

110 miljoen Amerikanen, iets minder dan vorig jaar, keken tenslotte naar deze commercial. De opbrengst was meer dan 500 miljoen dollar. Het wasmerk Tide gebruikte allemaal Super Bowl commercials uit het verleden om ons erop te wijzen dat, gezien alle schone kleding, eigenlijk iedere commercial al een Tide commercial is en was. Een aanpak waar alle overige merken wel toestemming voor hebben gegeven, nemen wij aan.

In tijden dat het met de kameraden van Zuid iets minder gaat is het een mooie opsteker dat bekend werd dat ze ook de komende vijf jaar in het drie strepen tenue van Adidas acteren. Feyenoord doet zelf de zaken op het gebied van de merchandising met adviezen van Adidas en dat betaalt zich uit. Net als de eerste goal van Robin, waarvoor fans rustig 80 minuten kou willen lijden (maar hij was dan ook wel mooi…).

Maar soms kunnen sponsorcontracten ook weleens op een tegenvaller uitlopen, zoals het langlopende contract dat Adidas afsloot met Derrick Rose, de basketballer van de Cleveland Cavaliers. Of moeten we zeggen de oude ster? Rose is geen schim meer van de speler die hij was, maar strijkt nog steeds 11 miljoen dollar per jaar op. Daarnaast zijn Derrick’s broer en een goede vriend goedbetaalde consulenten voor Adidas! Wij voorspellen dat de ontsnappingsclausules vanaf nu belangrijker worden en de termijnen korter.

Daartegenover staat dat sommige sportsterren ver na hun sportcarrière nog steeds worden ingezet in commercials. Ook regelmatig voor een betere wereld, zoals David Beckham in de strijd tegen malaria.

En dan toch weer terug naar waar we de komende twee weken allemaal mee bezig zijn…2985 atleten die gaan strijden om 102 gouden, zilveren en bronzen medailles. Met 169 Russische sporters onder een OAR (Olympic Athlete from Russia) vlag en 200 cheerleaders uit Noord-Korea. Het zal me een feest worden.

Al het gedoe om het ‘meelopen’ in de openingsceremonie herhaalt zich nu bij de winter- én zomerspelen en wij willen tegen de Japanse openingsshow director (Tokyo 2020) zeggen: pas die landenintroductie nou eens aan! Maak er een wervelende show van waarin de landen zich allemaal met één vlaggendrager presenteren en de overige hoofdrolspelers gewoon op de tribune genieten van ‘hun’ openingsshow.

Het is wel goed voor de moraal van het land dat we a.s. maandag bij de koffieautomaat al de eerste medailles kunnen bespreken die WE gewonnen hebben. Want ondanks de Rode baronessen, Baudets, Wildersen en Holleeders: we staan allemaal achter Oranje!

Goed weekend!