Een frisse duik in 2018

  

Het is altijd een apart moment als we achter het woordje ‘week’ de 1 intikken. Het betekent namelijk dat er weer een gloednieuwe reeks van 52 sportweken voor ons ligt. Wij wensen u allen natuurlijk een heel goed, gezond en succesvol 2018 met heel veel sportplezier. Of u het nu zelf doet, laat doen of gewoon naar kijkt en van geniet!

En maar gelijk duidelijk van start… Soms moet je voor principes, een prijs betalen. Als het trouw blijven aan onze uitgangspunten van veilig sporten en respect voor de medemens, betekent dat wij de zetel die we nu bekleden binnen het IOC kwijtraken, dan moet dit maar! Als de ambassadeurs van ons sportland, die een voorbeeldfunctie hebben, onze eigen principes overboord gooien, dan verliezen ze hun geloofwaardigheid. Dit kan en mag niet vergoelijkt worden. De consequenties nemen we dan maar voor lief. Laten we niet gaan polderen maar samen met al die (top)sporters duidelijk maken waar we voor staan!

Wat ons dan brengt bij TeamNL en onze kanshebbers op edelmetaal, de shorttrackers. De Samsung Smartpakken waarin onze shorttrackhelden trainen, geven via ingenieuze sensoren een signaal als de houding (de zit) van de schaatsers niet diep genoeg is. Hiermee ontstaat meer balans op het ijs. Er mag niet in worden gereden tijdens de wedstrijden, dan was de gamification wel helemaal compleet geweest.

Ons schaatsteam is bijna compleet. Eén aanwijsplek is nog open door een blessure van Kai Verbij. Als hij niet kan gaan, gaat Hein Ottespeer en dat vindt Thomas Krol weer niet leuk. Om alles gezellig te houden, lijkt het verstandig dat de fysio’s van Kai hem gewoon topfit afleveren op Schiphol bij het vertrek van de ploeg. Dit weekend het EK afstanden, zonder 5 km vrouwen en 10 km mannen en zonder onze toppers.

PSV ging overigens ook helemaal op de game tour bij de bekendmaking van hun laatste ster (moet nog wel even blijken), Maximiliano Romero. Op Twitter kon via een persiflage van het spel Football Manager de afronding van de transfer worden meebeleefd. Dat de video al 450.000 keer bekeken is geeft aan dat we ook dit jaar gewoon kunnen blijven praten over de Energieke Jongens.

Dat sommige innovaties geen lang leven beschoren blijven, wordt echter duidelijk uit het verhaal van Adidas. Dat (overigens na Tom Tom) heeft besloten haar afdeling wearables te gaan sluiten wegens het gebrek aan profit. Geen hardloop horloges meer met drie strepen, maar een nieuwe strategie waar apps als Runtastic een belangrijke rol gaan spelen. Na deze video denken wij wel eens: don’t try this at home…

Beter slaagde Adidas in haar sponsoring van de golfsport. Sergio Garcia, de vorig jaar zeer succesvolle Spaanse golfer, verlengde zijn kleding en schoenencontract met Adidas. Hij was toch al aardig aan het scoren buiten de greens want hij sloot een nieuw materiaal contract voor clubs en ballen af met Callaway, na een intensieve testperiode en ongetwijfeld de nodige dollars.

Ook Ajax heeft haar contract met hoofdsponsor Ziggo verlengd. Met één jaar(!). Als wij dit lezen bekruipt ons het gevoel dat er wel heel nodig een positief geluidje vanuit het directiekantoor moest worden gemeld. Of het te maken heeft met het kopen van de Champions-league rechten voor Nederland, door Ziggo, vertelt het verhaal niet…

Rechten… heeft er eindelijk iemand vertrouwen in het ‘nieuwe’ Oranje (waarvan de bondscoach nog steeds niet bekend is), is het weer niet goed. De NOS dacht: wij gaan zorgen dat Oranje weer voor iedereen altijd dichtbij is! Maar nu blijkt dat volgens de Wakkere Krant, ze veel te veel betalen voor de uitzendrechten. Het ‘terug verdienen’ via reclameblokken is nog nooit iemand gelukt en wij denken dat degenen die nu het hardst ‘schande’ roepen, straks toch stiekem ook een bod uitbrengen. Wordt vervolgd.

En of het nu breedtesport is of een PR stunt het blijft waanzinnig dat een grote groep Nederlanders (51.000!) op 1 januari getooid in zwemkleding en de onvermijdelijke UNOX muts het koude water van de Noordzee trotseert. Wat begon als een ludieke actie is in 20 jaar uitgegroeid tot een van de best geslaagde sponsoracties met steeds weer nieuwe activaties. Dus om in stijl te blijven: Chapeau!

En over topsport of geen topsport gesproken. Voor ons ben je inderdaad de beste pijltjesgooier ter wereld als je zowel de oude als de nieuwe nr.1 verslaat! Cross flikte het: eerst de Keukenkampioen en toen The Legend werden naar huis gestuurd met een troostprijs en hij ging met 450.000,- euro aan de haal. Volgend jaar gaat er nog eens 40% bij komen en pakt de winnaar 565.000,- euro mee. En dan moet het jaar nog beginnen…

Pieter Plakplaat en Yo gaan de woestijn van Qatar in. Wij dachten eigenlijk dat we ze zaterdag zouden kunnen verwelkomen in Heemstede… bij KHFC – Old Internationals!

Goed weekend!