Een ware Flandrien

  

Ja hoor, hij sloeg weer toe! Onze zelf benoemde huisvriend Niki Terpstra won tijdens de hoogmis van het wielrennen de Ronde van Vlaanderen. 25 kilometer voor de meet weer solo op de pedalen en op weg naar de bloemen. Na afloop de poëzie van Raymond van het Groenewoud vertaald naar “Het is de liefde voor de Koers”. Het grootste compliment kwam van de nestors van Sporza: Niki is een ware Flandrien!

In de schaduw van Niki (overigens niet volgens ons) won Anna van der Breggen ook de vrouweneditie. Zij rijgt alle grote successen simpel aan elkaar (nu de wereldtitel nog). Overigens zetten wij voor Parijs-Roubaix ons geld niet in op Niki, maar op ploeggenoot Philippe Gilbert.

Dit brengt ons vanzelf bij onze eigen klassieker de Amstel Gold Race van volgende week. Om de #metoo actievoerders voor te zijn worden de rondemiss én -mister dit keer niet op uiterlijk geselecteerd, maar op passie voor het wielrennen. Geïnteresseerd? Geef je op!

Vorige week schreven we nog over de problemen van de KNBSB. Deze week onderscheidde één van de wereldtoppers uit het nationale honkbalteam zich bij de opening van Major League Baseball. Didi Gregorius sloeg in ‘The home Opener’ van de New York Yankees maar liefst 8 punten binnen! De commentatoren kwamen woorden tekort. Als u in The big Apple binnenkort hoort “Yes, indidi”, dan zijn ze het dus met u eens.

Het IOC heeft aanmeldingen gekregen van 7 NOC’s en steden die de Olympische Winterspelen van 2026 willen organiseren waaronder het Zwitserse Sion. Bij de kandidaatstelling van deze plaats ging het gerucht dat zij het speedskating dan willen organiseren in Nederland. Wellicht lag deze bekendmaking te dicht tegen 1 april om serieus te nemen. We wachten met spanning af en misschien kunnen we een uitwisseling opzetten; zij krijgen in 2030 dan het skiën.

Internationale sponsorships worden meer en meer tailor made. Zo heeft Paris Saint-Germain nu haar sponsorship met Nivea for Men uitgebreid met het territorium Brazilië. Niet geheel vreemd gezien de Braziliaanse enclave die er speelt met aan het hoofd Neymar. Een opvallend en niet geheel onbelangrijk detail: persoonlijke sponsor van Neymar is Gillette. Dus of Neymar zelf ook ingezet zal worden?

Manchester United schijnt een lucratief contract te hebben afgesloten met de Cinese PinAn Bank. Het sponsorship mag alleen geactiveerd worden in China. De grote Chinese aankoop hebben we op Old Trafford echter nog niet kunnen ontdekken.

Energiedirect gaat naar de rug van het PSV shirt, maar nog niet komend seizoen. En dus waren de commerciële jongens daar in Brabant er als de kippen bij om een 1 jarig contract af te sluiten met GoodHabitz (lekker makkelijk leesbaar tussen de schouderbladen). Het bedrijf geeft online trainingen en wil zich internationaal presenteren. Nu maar hopen dat het meer dan één rondje Champions League wordt. Aan de ambassadeur zal het niet liggen. Ruud van Nistelrooij wordt ingezet in Engeland en Spanje.

Na enige dubieuze ‘one-night-stands’ met SSC Napoli en onduidelijke vrijages met Manchester United heeft dating-app Tinder haar vaste relatie nu gevonden in de blauwe kant van Manchester: City. Of het een Match-made-in-Heaven wordt zullen we misschien kunnen zeggen na de Wittebroodsweken. Dat de fans van Manchester City een extra experience zullen ondergaan staat echter nu al vast.

Het is zover! De Amsterdam Arena gaat nu eindelijk ook officieel de Johan Cruijff Arena heten, het werd tijd! Het logo wordt op 24 april onthuld, de geboortedag van het fenomeen. Ondertussen laat Ajax het ontwerp van de seizoenkaart 2018-2019 maken door de supporters. Binnen drie dagen zijn er 4500 inzendingen binnen! Allemaal onderdeel van de campagne: Mijn Ajax. Mijn seizoenkaart. Nu maar hopen dat Erik ten Hag begrijpt dat bij zo’n proces een titel hoort.

Voor het geval u zich afvroeg hoe het toch staat met de Oranje leeuwinnen, onder al dat Koeman geweld: onze Europese kampioenen strijden vanavond tegen Noord-Ierland om WK kwalificatie in het PSV stadion. De fans zijn het plezier in het team nog niet vergeten: 30.000 toeschouwers en uitverkocht, een nieuwe mijlpaal!

Tiger Woods is weer een balletje aan het slaan in Augusta. Hij doet mee aan de Masters en volgens de voorspellingen zou hij wel eens kans kunnen maken op de titel. Dat lijkt ons wat hoog gegrepen, maar het is altijd goed om een grote sporter weer terug te zien in actie. Dag 1 verliep redelijk, resultaat +1. Nu de dames op afstand houden, zodat de rug blijft meewerken.

Als het aan Max ligt, dit weekend in actie in de woestijn van Bahrein, gaat Liberty Media vandaag of morgen maatregelen bekend maken die de mogelijkheid op inhalen tijdens de race weer laten stijgen. Onze zegen heeft hij, want anders kan je de start meepikken en 1,5 uur later terugkomen, kijken naar de uitvallers en de rest zien finishen op de positie waarop ze vertrokken. Kortom: Max introduceert, na Johan, nu de Hollandse School in de Formule1!

Volgende week uiteraard weer actueel en spannend nieuws uit onze sportmarketingwereld. Maar wil je nog breder en dieper geïnformeerd worden over de laatste sponsoring en partnershipmarketing trends? Kom dan op 19 april naar het Sponsorreport Jaarcongres. Aanmelden kan hier!

Goed weekend!