Landskampioen, gefeliciteerd!

  

Wat hebben ze vooraf gesidderd de mannen van Philip(s) na de woorden van Erik ten Hag, maar vanaf minuut 1 was duidelijk dat de Eindhovense hoofdsponsor de Energie in de aanbieding had gedaan. De spelers gingen vol in de strijd en lieten zien dat er maar één kampioen is dit jaar. Een topprestatie door een top TEAM. Geen vedettes, maar wel een hecht, haast onoverwinnelijk, collectief. Met aan het hoofd Phillip Cocu, misschien wel saai, maar verdomd effectief!

Nu we het toch over vedettes hebben (maar dan niet saai), denken wij dat sommige spelers niet moeten verdwijnen. Niet alleen omdat ze waanzinnig goed (en gek) zijn, maar vooral omdat ze een beetje kleur geven aan die grijze voetbalmassa. Zlatan is misschien een beetje doorgeslagen, maar als je hem ziet zitten in een Amerikaanse talkshow waarin hij vooral over Zlatan praat en het toch niet verveeld, weet je: dit kan er maar één.

Overigens werd gisteren bekend dat hij inderdaad naar het WK gaat, maar dan als ambassadeur van Visa. Eén Ding is duidelijk: Zlatan en zijn manager Raiola weten ook hoe ze de dollars voor hun laten lachen.

Geen Zlatans, maar wel supervedettes spelen de hoofdrol in de commercial van het Belgische schoonheidsmerk Mylène. Onder het motto “samen zijn we mooier” fungeren vier Special Olympics (verstandelijk beperkte) atletes (2 Belgisch en 2 Nederlands) als modellen. Het is een doorbraak van het beauty patroon en helpt het besef versterken dat iedereen een gelijke kans verdient. De Special Olympics Nationale Spelen zijn vanaf 8 juni in Gelderland. Ga eens kijken.

De videoreferee beheerst het nieuws. In Engeland willen de clubs unaniem nog verder experimenteren voordat ze beslissen. In Duitsland, waar de videoreferee al actief is, maakte de videoref het wel heel bont. Terwijl de spelers al op weg waren naar de thee van de rust, werden de teams van Freiburg en Mainz teruggeroepen uit de tunnel, omdat er toch een penalty gegeven werd. Wij denken niet dat het zo moet. In Zeist leert de KNVB iedere week meer.

Overigens is er (gelukkig) ook goed nieuws over de videoref te melden. Toeschouwers kunnen in de stadions, tijdens het WK in Rusland, op grote schermen meekijken met de beslissing van de videoref. Wij nemen aan dat het NBA model wordt gevolgd en het de beslissing van de videoref niet beïnvloed. Wij denken dat we dit niet zo snel in Nederland zullen zien. Excelsior kan haar selectie bijna verdubbelen van het bedrag dat de schermen kosten….

De Amstel Gold Race kreeg, met Valgren, een Deense winnaar. Opnieuw zagen we dat renners van Roompot zich in de kijker reden. Ze werden beloond, want de hoofdsponsor tekent voor nog eens 2,5 jaar met een optie voor nog eens twee jaar. Een gigantisch succes voor deze opleidingsploeg onder leiding van Michael Zijlaard. Het Nederlandse wielrennen is weer hot!

En ook van Peter Sagan kunnen we voorlopig in de kleuren van Bora blijven bewonderen, want Bora-Hansgrohe verlengde ook tot 2021. Het ventilatiesysteem (noem het geen afzuiger, want dan worden ze boos) heeft de Duitse ploeg hiermee veel vertrouwen gegeven op weg naar de grote rondes. Als we zien waar het wielrennen vandaan komt en hoe het zich nu profileert, kan het niet anders dan een compliment gegeven aan het hele peloton! Nu nog een overzichtelijk en goed afgestemde wedstrijdkalender. Zou de volgende stap, naar het grote TV geld, dan gemaakt kunnen worden?

In de Premier League werd Manchester City door het verrassende verlies van United thuis tegen West Brom, zondagavond kampioen. Een beloning voor een mooi en aantrekkelijk voetbaljaar. De commercial die het moest onderstrepen kon rekenen op nogal wat kritiek: waar was Pep? Wie waren die model supporters? Voetballers vooraf filmen als kampioenen? Het zorgt ervoor dat deze commercial wel erg “gemaakt” overkomt. Had volgens ons voor hetzelfde geld (en dat was vast weer niet een beetje) beter gekund.

Max krijgt nu ineens van iedereen de wind van voren. Met meer geduld had hij misschien wel kunnen winnen afgelopen weekend, maar wij waren al tevreden. Zoals vorige week gevraagd, zijn de eerste punten binnen. Max verschijnt straks op 20 en 21 mei weer op de Jumbo Racedagen in Zandvoort. Of hij gaat deelnemen aan de caravanrace met collega Riciardo werd nog niet bekend gemaakt.

Nog even over Jumbo (hoofdkantoor in Veghel). Op de kassabon van de winkels werd de PSV Kampioensgids van Voetbal International vermeld als ‘de Ajax kampioensgids’. De klantenservice vond het goed opgemerkt van de klant, die hun attendeerde, en zou het doorgeven aan de collega’s. Wellicht was de Brabantse nacht toch iets te lang geweest en om nou te zeggen dat er nog licht brandde in de bovenkamer.

Dickie Dik…… mooi om te zien hoe die Haagse Hoefkade jongen (uitgegroeid tot miljonair en bewonderd door Vladimir de Waanzinnige) met zijn laatste kunstje weer terug gaat naar zijn roots en zijn emoties de volle loop laat in de battle of survival van Sparta, ook al zo’n traditioneel stukje voetbalhistorie. Eigenlijk moet deze droom maar geen bedrog worden. Sorry, Tukkers.

Goed smeren wordt het een goed weekend!