Met volle kracht vooruit!

  

Korea werd afgesloten met 20 medailles en dat was een prima oogst. De massastart van zaterdag bracht nog 2x brons: voor Irene Schouten en Koen Verweij. Vooral Koen Verweij, met de voorgaande 2 weken in zijn hoofd, was hier erg blij mee. Er werd veel gezegd (en gezwegen) over TeamNL. Het team stond de afgelopen weken volop in de belangstelling echter voor enkele schaatsers, die vanuit diverse commerciële teams komen en het hele jaar door elkaars concurrent zijn, bleek het lastig ineens een warm teamgevoel te hebben. Het is een kunst om al die karakters (en egootjes) in het gareel te houden. Jeroen Bijl heeft dit gedaan en dus was zijn ‘chef de mission’ rol geslaagd.

Een warm gevoel zal TeamNL overigens niet gekregen hebben bij het Welkom Thuis evenement in het Olympisch Stadion. In de extreme kou en na een reis van 18 uur verdienen onze Oranje-atleten meer dan twee presentatoren, die zichzelf Olympisch Kampioen voelden en hun moment of fame claimden.

De volgende morgen waren we nog niet (ijs)koud ontwaakt, of het nieuws meldde dat de Lotto uit het sponsorproject van de Lotto/Jumbo ploeg stapt. Per 1 april geen schaatsballetjes meer en op 1 januari 2019 volgt het wielrennen. Met Jumbo (en Brandloyalty) is 4 jaar gebouwd aan een uniek sponsorproject wat nu staat als een huis, klasse!

Gelukkig meldde Jumbo een dag later dat de kruidenier uit Veghel ging verlengen en met volle kracht ook! Voor 5 jaar hebben zowel de schaatsers als de wielrenners zekerheid. Daarnaast is het goed mogelijk dat binnenkort een nieuwe partner aansluit. Jumbo blijft (voorlopig) ook partner van Max, al was het alleen maar voor CEO Frits van Eerd.

Dat brengt ons bij de Formule1. Alle teams zijn zich aan het opmaken voor het nieuwe seizoen en de organisatie lanceerde zelf het plan over F1 TV, een nieuw OTT-platform (over the top) met o.a. 360-graden beeld. Met behulp van Tata Communications kunnen fans straks kiezen uit een abonnement waarmee ze ingang krijgen tot alle zaken achter en voor de schermen. Concurrentie voor Ziggo?

Over een week beginnen in PyeongChang overigens de Paralympische Spelen waar, zoals bekend, Toyota ook partner van is. Met een prachtig gemaakte commercial laat het Japanse automerk de kijker(!) ervaren hoe het is om als slechtziende mee te doen aan het alpine skiën. Zij volgen de Britse Paralympiër Menna Fitzpatrick door het Instagramaccount See Like Menna. Prachtige activering.

Ondertussen wordt in Apeldoorn het WK baanwielrennen georganiseerd. Dit is door het Korea geweld wellicht een beetje onderbelicht, maar is voorlopig voor zeer succesvol voor oranje. Baanwielrennen is groot in Azië en Europa en vormt in Tokyo weer een belangrijke olympische discipline. We waren niet onder de indruk van de samenvattingstijden van host broadcaster NOS: 00.06 – 00.30. Dit moet in het weekend goed gemaakt worden.

En nu we het toch over grote evenementen hebben… De Nevobo, Atletiekunie en het Watersport Verbond willen resp. het EK indoor atletiek (2021), het WK volleybal vrouwen (2022) en het WK zeilen (2022) naar Nederland halen. Het zijn de podia waar het erom gaat en belangrijk voor onze nationale toppers om te excelleren. Als SportVibes zijn we blij om nu al betrokken te zijn bij het binnenhalen van het EK indoor en het WK volleybal. De provincie Gelderland geeft door zich aan deze evenementen te verbinden ook echt invulling aan het Gelders Sportakkoord (waar Den Haag ook zo graag aan wil).

Groots! Dat moet ook het nieuwe stadion van de Kameraden van Zuid worden, maar eigenlijk lijkt het erop of niemand het ook echt wil. De Kuip verruilen doet pijn, maar als Rotterdam mee wil in de vaart van het grote voetbal(geld), dan weet iedereen dat het moet. Arsenal wilde ook niet weg van Highbury en West Ham United van Upton Park, maar wie wil scoren (letterlijk en figuurlijk) kan niet blijven hangen in nostalgie, hoe mooi ook.

Terwijl bij ons de discussie rond bier en sport (door het HHH) weer volop in de picture staat, heeft de Engelse voetbalbond (FA) haar huidige trouwe (22 jaar) biersponsor Carlsberg ingeruild voor Anheuser Bush met Budweiser als partner van het nationale team, Wembley stadium en de FA Cup. Zelfs de heren van FA spreken over een historisch sponsorship. Vooral in ponden dan natuurlijk.

De vraag was afgelopen woensdag eigenlijk wie, wat zou betalen. Moesten de toeschouwers (échte fans) niet allemaal een premie krijgen om zich minimaal 2 uur te wanen in de Siberische voetbalcompetitie, waar Vladimir de waanzinnige zijn falende internationals voor straf heen stuurt? Hulde aan deze diehards!

En als u nog een tochtje gaat maken dit weekend…neem uw vertaalgidsje mee.

Goed weekend!