Tour du ALS
+
Samen ALS de wereld uit!

Tour du ALS

Life changing experience

Tour du ALS zamelt geld in door het organiseren van een jaarlijks terugkerend sportief evenement op de Mont Ventoux in Frankrijk. ALS-patiënten, familie, vrienden en andere sportievelingen met het hart op de juiste plaats zetten op bijzondere wijze hun onmacht om in een positieve bijdrage tegen de genadeloze ziekte ALS. De grote meerderheid van de deelnemers beklimt de Mont Ventoux één of meerdere keren per fiets. Maar ook wandelaars en hardlopers verschijnen aan de start. Niets is immers te gek om met elkaar ALS de wereld uit te trappen. De afgelopen vijf jaar is zo een kleine vier miljoen euro bij elkaar getrapt.

De Tour du ALS is ontstaan uit een prachtig vrijwilligersinitiatief. Om het evenement ook in de toekomst duurzaam en succesvol te kunnen organiseren heeft het bestuur van Stichting Tour du ALS de opdracht gegeven om de Tour du ALS vanaf editie 2016 op alle onderdelen (marketing/communicatie/media/eventorganisatie) naar een volgend niveau te brengen. Extra deelnemers(bijdragen), betrokken vrijwilligers, year round communicatie, extra beleving, zo groot mogelijke (passende) media exposure en dat alles vanuit een gevoel en operatie waarbij een woord centraal staat: SAMEN.

Tour du ALS 2016

Met ruim 150 vrijwilligers hebben we van de vijfde editie van de Tour du ALS, op 3 juni, een prachtige emotionele editie gemaakt. Samen met ruim 420 deelnemers (en naar schatting het dubbele aantal familie, vrienden en fans). Editie 2017 vindt plaats op 8 juni 2017.

Parcours en veiligheid

Samen met de vrijwilligers (waaronder ruim veertig motards) werd het parcours uitgezet en intensief begeleid. Op diverse posten op de berg werden verzorgingsposten ingericht.

Village du Départ en BaseCamp

In Mazan werd voor de editie van 2016 een volledig dorp opgebouwd, genaamd Village du Départ. Hier konden alle deelnemers hun startpakket ophalen, een hapje en drankje doen, shoppen, de laatste informatie verkrijgen en feesten.

Fanzone

Tour du ALS is een evenement waar niet alleen deelnemers en patiënten op afkomen, maar ook honderden supporters samen met de teams naar Frankrijk reizen. Speciaal voor deze supporters hadden we een fanzone gecreëerd waar zij het evenement op unieke wijze konden beleven.

Tour du ALS in de media

In 2016 hebben we veel media-aandacht gegenereerd. De derde periode van de Jupiler League stond in het teken van Tour du ALS, er stonden artikelen in 100%NL Magazine, ProProf en diverse dagbladen, ambassadeurs waren bij BNR en Radio 2 en Hart van Nederland op SBS6 had een item.

Social media

We hebben een social media-plan ontwikkeld, waarmee we de verhalen van Tour du ALS kunnen vertellen. Hiermee creëren we meer awareness voor het evenement, extra traffic naar de website en stimuleren we meer inschrijvingen en donaties voor deelnemers.

TdA_logo_oranje

EXCITING FACTS

  • € 730.000 (2016)
  • 800.000 bereik + community: <13%

MARKETING 

  • Campagnes
  • Sponsorpropositie
  • Marketing- en mediaplannen

EVENTS

  • Projectmanagement
  • Vergunningen en vrijwilligers

DIGITAL

  • Social mediaplan en content