Wesley naar de witte leeuwen?

  

De voetbaldames gaan door met winnen en records vestigen, 2.45 miljoen tegen België. Het spel, tsja daar valt nog wel iets aan te doen. Maar  je bent een kniesoor als je daar nu op let (hoewel…). Nu tegen Zweden, jammer genoeg op de Vijverberg. De Kuip had ook aardig vol gezeten.

Het werd dus inderdaad Froome die de winst behaalde in de Tour, zonder één etappe winst is dat ook best knap… Dylan Groenewegen verhoogde zijn gage voor de ‘rondjes om de Kerken’ op de laatste dag aanzienlijk met een Vorsten sprint op de Champs. Al met al een Tour die spannend leek, maar het nooit echt werd. De vraag is hoe de ASO dit gaat doorbreken als één ploeg zo dominant aanwezig is…

De interesse zal echter heus niet direct afnemen gezien het feit dat ook Eurosport nu haar contract t/m 2023 verlengde. Tsja, je wilt Home of Cycling zijn of niet. Wij zijn benieuwd of in deze onderhandelingen nog is gesproken over aanpassen van ‘het format’, tenslotte zal het ‘gekochte’ product wel kwalitatief aantrekkelijk moeten blijven. We kijken nu al uit naar het routeschema van 2018.

Verzekeraar Allianz heeft weer een stadion aan hun rijk gevulde naamfounder-pool toegevoegd. Nu het stadion van Minnesota United, spelend in de MSL. Het stadion wordt in 2019 in gebruik genomen en heeft een capaciteit van 19.400 plaatsen. Dus het gaat niet alleen maar om de grote arena’s, wat velen denken, maar veel meer om het maken van een strategische keuze binnen een concept waarvoor is gekozen. We weten nog wel een Kuipje dat gebouwd gaat worden met een financieringsprobleempje…

De meest waardevolle club ter wereld, The New York Yankees, hebben een contract afgesloten met Panasonic, niet voor de beeldschermen, maar voor de scheerproducten van de Japanse elektronicareus. Geen baarden dus bij de Yankees, maar gladgeschoren hoofden (was overigens al een policy van de club).

In Engeland heeft de Britse atletiekbond haar contract met Mullermilch verlengd. De Duitse yoghurt producent zal de komende jaren de bond blijven steunen. Met het oog op het WK atletiek dat volgende week begint in Londen. Een belangrijke stap voor niet alleen de bond, maar ook de Engelse atleten. Zij zullen door Muller worden gebruikt in promo’s voor de sport en diverse atletiekevenementen.

Ook wel een opvallend bericht was het feit dat Trivago, de internet-vergelijkings-hit voor hotels, hoofdsponsor wordt in het Duitse voetbal. Niet van een topclub, wat je wellicht wel zou verwachten, maar van het bescheiden VFL Bochum uit de 2e liga. Het bedrag mag ook geen probleem voor ze zijn: ongeveer 1 miljoen euro. Zou dit een proefballon zijn voor meer en groter of zomaar een spontane (persoonlijke) actie?

Wat in ieder geval een strategisch sterke zet was, is de contractverlenging van Evian als water supplier van Wimbledon. Drie weken lang product-placement op een zeer functionele wijze door alle tennissterren van de wereld. Daarnaast brengt het door Danone op de markt gebrachte water, ook nieuwe social programma’s rond Wimbledon uit (Wimblewatch) gedurende het toernooi, waardoor traditie en innovatie hand in hand gaan.

Ok, Max was jong (zondag: Hongarije), maar… Shane Kluivert (9 jaar) werd de jongste Europese sporter die een contract heeft getekend met Nike. Shane speelt nog steeds zeker niet onaardig bij PSG (waar vader Patrick directeur was…), maar vooral zijn grote aantal volgers op Instagram (ruim 133.000) en kijkers naar zijn zeer populaire kookprogramma(!) op YouTube zijn volgens velen reden genoeg om hem nu al strategisch te binden…

Innovatieve ideeën, vrijwel altijd goed. Zo ook de nieuwe sponsorinvulling die Red Bull Salzburg heeft bedacht. Rauch Vruchtensap(!) zal voortaan bij iedere wedstrijd alleen op het shirt staan van de jongste speler van het team in de basis, onder de naam “Rauch Rookie of the Match”, alle overige spelers spelen gewoon met de bekende stieren. Leuk gevonden!

De BBC heeft natuurlijk de rechten van Wimbledon al zeker gesteld, maar vorige week werd duidelijk wat er naast rechten betaald moest worden aan alle commentatoren en analisten. De officiële May-norm, 170.000 euro (lijkt ons wat laag), wordt niet echt gevolgd en we denken dat zelfs Jack of Kees achterover vielen toe ze hoorden dat Gary Linneker bijna 2 miljoen euro opstrijkt.

Toch nog wel opmerkelijk nieuws was dat Jeroen Bijl, chef de mission voor de winterspelen 2018, na deze Spelen het voor gezien houdt bij het NOC*NSF. Jammer vinden wij, een rustige persoonlijkheid, afkomstig uit de sport zelf (volleybal) kiest voor een ander pad. Wellicht dat hij zijn oude liefde voor het voetbal weer oppakt. Toon heeft laten zien dat ervaren managers hier zeker een toegevoegde waarde kunnen zijn…

Over Toon gesproken… terwijl u zich nog even omdraait op een hopelijk vuurhaard-loze Costa, krabt hij zich al achter de oren en blijkt u, bij terugkomst in dit heerlijke zomerse landje, dat de helft van de Europese voetbal avonturen van clubs alweer achter de rug zijn. Maar: ”we stonden goed, hadden druk naar voren en veel balbezit….”, topaankopen langzaam brengen… Kortom: alsof u niet weg bent geweest!

En u begrijpt het: Yo heeft gekozen, het wordt Amerika! Maar Pieter Wesley Plakplaat wil bij de Oranje Leeuwen meedoen en moet dus aan de bak. Utrecht en Ajax gaven (voorlopig…) 0 op het rekest. Misschien zijn de Witte Leeuwen (Telstar) wat?

Goed weekend!