Spa dit weekend een beetje van Nederland

  

Prachtig nieuws: Lieke Martens gekozen tot Europees speelster van het jaar! En daar zit ze dan met collega Christiano Ronaldo (speler van het Jaar) met, gelukkig, de lach die bij haar hoort. Voor het vrouwenvoetbal van Nederland na het winnen van het EK de volgende prachtige boost. Heldinnen kunnen er voor zorgen dat de sport haar groei doorzet. Aan clubs, sponsors en media om hier op te anticiperen.

We hebben dit weekend trouwens even een stukje België geannexeerd! In Spa wordt namelijk de Grand Prix verreden en daar doet tenslotte ene Max aan mee (over het effect van helden in een sport gesproken). Tienduizenden Maxianen zullen Spa-Franchorchamps tot Oranjestad omvormen. Nu maar hopen dat Max langer in de race zit dan vorig jaar…

Ondertussen doen de Oranje helden het in de Vuelta niet best. Steeds meer wordt duidelijk dat we toch maar één echte ronderenner hebben op dit moment en die rijdt niet mee. Froome koerst alweer in het rood (dat is nu even het nieuwe geel) en zal met hulp van Wout Poels weleens de dubbel kunnen gaan scoren.

Onze hockeyheldinnen staan in de finale van het EK. Wij vinden nog steeds dat een 10–0 niet op een EK hoort, maar ja we moeten ook uitkijken wat we zeggen. De 0-5 van de mannen tegen België was al een 50% uitslag. De mannen kunnen zich vandaag toch voor de finale plaatsen en mogen dan kijken of ze het goud kunnen ophalen.

Bij alle namen die de afgelopen weken de revue passeerden bij Ajax kwam altijd de reactie “niet goed genoeg”. Eigenlijk komt het er op neer dat je alleen maar goed genoeg bent als je nog geen 19 bent en al een keer het rood en wit van de Mokumers hebt gedragen. Maar als je niet anticipeert op de snelle ontwikkeling van spelers (Sanchez) en dus niet al direct bezig bent met vervangers, dan is dat korte termijn fijn voor de economisch resultaat maar bijzonder negatief voor het sportieve resultaat. En op termijn dus ook voor het bedrijfsresultaat. Kortom; na de fluwelen revolutie lijkt de tijd rijp om de staalharde realiteit onder ogen te zien!

Nu we het toch over beleid en anticiperen hebben… De Duitse voetbalbond begrijpt dat de ontwikkelingen in Azië niet tegen te houden zijn en heeft dus met de Chinese voetbalbond een overeenkomst afgesloten dat het Olympisch team (-20) van China met ingang van volgend seizoen, buiten mededinging, mee gaat spelen in de competitie van de regionale liga west. Dit ter voorbereiding van het team op de Spelen van Tokio.

Onze Oosterburen hebben ook altijd een zwak voor hun helden van weleer, want daar moesten wij aan denken toen wij hoorden dat Boris Becker (die vreemd genoeg wel een eurootje kan gebruiken) is aangesteld als directeur van de mannen van de Duitse Tennisbond. Boom Boom Boris vanachter een bureau?

Over oude sterren gesproken: Diego Maradona was (of is) in Nederland en dat zullen we weten ook. De, helaas, enigszins in verval geraakte wereldster traint een woestijnteam, Al Fujairah, in Mierlo. Bavaria sprong er bovenop en produceerde met de ‘hand van God’ een remake van de commercial voor alcoholvrij bier, ooit gemaakt met Marco van Basten. Leuk idee, maar we vonden het origineel beter en de mens Van Basten sowieso.

Morgen is er dan weer het gevecht van de eeuw: Floyd Mayweather Jr tegen Conor McGregor. Floyd (40) is ongeslagen in zijn carrière en moet dat ook blijven (…natuurlijk). TV rechten all over the world zijn verhandeld. Sponsors zijn ingestapt. De T-Mobile(!) Arena in Las Vegas met 20.000 mensen is er klaar voor. “Het is in twee ronden klaar,” roept de Champ. Dus niet toevallig een kopje thee gaan zetten want dan hoor je alleen nog maar: “…eight, nine, ten! Out!” Oh ja, beide mannen verdienen aan dit gevecht een slordige 100 miljoen USD per persoon. Win or lose…

De Eredivisie heeft een nieuw logo. Strak en modern vorm gegeven. Alleen veel mensen denken aan het sprookjesbos van de Efteling. Nu lijkt de Eredivisie net een sprookje, maar dat kan niet de bedoeling zijn geweest. Meegaan met de tijd is goed, maar probeer dan origineel te blijven…

Hoe je de jeugd aanspreekt kan je leren van de Premier League, waar heus niet alleen maar Buitenlandse valuta het beeld bepalen. Marketing technisch weten ze daar ook hoe het moet met het uitbrengen van een officiële PL single met bijbehorende clip. De release kwam voort uit de vraag van de fans toen het nummer in stadions werd gespeeld.

Nu de competities overal weer begonnen zijn is het aardig om te zien hoe er in het pre season al een waanzinnig toernooi, de International Champions Cup, is gespeeld met alle grote teams van Europa tegen elkaar in Amerika en Azië, voor volle stadions. Real – Barcelona, Inter – AC Milan, Manchester Utd – Real Madrid en alles omgeven door topentertainment voor de fans. Het is de opmaat naar de Super League waaraan alleen de grootste clubs mogen meedoen. De tijd staat niet stil buiten Nederland!

Wij gaan dit weekend gewoon weer verder met onze eigenste Super League waar Ajax dit weekend naar De Koel moet om een lange trap naar het veld af te lopen. Letterlijk weer met de voetjes op de vloer en uitkijken dat er niet een nieuwe zeperd volgt want dan hoeven de weddenschappen ‘haalt Marcel de Kerst’, niet eens gestart te worden.

Goed Weekend!