Nederlandse schaatsers leggen lat hoog

  

Zondag gaat de Volvo Ocean Race van start. Maar in plaats van allerlei sportieve bespiegelingen vullen de sportpagina’s zich met een rel die zich afspeelt tussen (rookie) sponsor Akzo Nobel en hun beoogde, maar ontslagen, schipper Simeon Tienpont. Contactbreuk door zijn management, Steam, roept de sponsor. Onzin, zegt de schipper. Doordat Akzo niet echt open is over de reden, blijft het mistig (gevaarlijk bij zeilen). De Nederlandse boot gaat nu van start met de gelouterde schipper Brad Jackson (twee keer winnaar), maar zonder Nederlanders. Een rechtzaak? Gaat over reputatie schade = euries. Jammer, het toont aan dat zelfs de beste stuurlui aan wal kunnen belanden.

Een sponsor die wel open is, is Just Lease, de sponsor van Ireen Wust en haar team. Zij stoppen na dit jaar met de sponsoring omdat hun doelstellingen zijn bereikt. Het geeft Ireen en haar management de kans om zich na de, hopelijk, gouden Spelen op zoek te gaan naar een opvolger. Hier wel een voorbeeld van goede communicatie tussen sponsor en gesponsorde.

Overigens pakten de mannen van de Lotto Jumbo de handschoen die we vorige week gooiden vol overtuiging op: de heren gaan voor goud! Kramer 3x, Nuis 2x en Smeekens 1x. Kijk dat zijn uitspraken waar wij van houden. Ireen Wust deed er overigens niet voor onder met haar target: 3x goud! Echte topsporters leggen zichzelf druk op zodat ze weten dat ze alleen met zichzelf moeten afrekenen.

Als sponsor wil en moet je trots zijn op het team of de sporter die je sponsort en dat ook gezamenlijk uit willen dragen. De NBA is van start gegaan deze week en heeft voor het eerst shirt(label)sponsors toegestaan. Het New Yorkse bedrijf Squarespace (o.a. website bouwer) is de trotse partner van de New York Knicks (laatste jaren geen hoogvlieger) en wil dat weten ook.

Overigens verlengde de NBA en Kia motors hun contract waarmee de Zuid Koreaanse autoproducent een opvallende positie behoudt in een van de aantrekkelijkste en TV-genieke competities. Let even op de baskets bij de volgende uitzending…

En nu we toch bezig zijn om aan te geven dat grote sponsors ook oog hebben voor nieuwe ontwikkelingen. Adidas begrijpt dat de organisatie van het WK voetbal onder 17 in India een historisch verhaal is en ondersteunt dit door een commercial om het belang van het WK voor India en hun jeugd onder de aandacht te brengen.

Een goed partnership gaat lang mee: twee wereldmerken blijven elkaar namelijk trouw, Bayern München heeft haar sponsorship met Coca-Cola, dat al 49(!) jaar loopt, met 3 jaar verlengd. De club en sponsor zullen het 50 jarig partnership, volgend jaar uitgebreid vieren. Vooral de fans van Bayern zullen hiervan profiteren.

Heeft u trouwens altijd al eigenaar van een Premier league club willen worden? Dit is uw kans. Newcastle United staat te koop. Mike Ashley wil er nu echt van af. Hij vindt dat club en fans recht hebben op een meer betrokken eigenaar. Top stadion, immens trouwe aanhang, nr.9 in de stand… 400 miljoen euro en de club is yours!

Innsbruck wordt geen organisator van de Olympische Winterspelen van 2026. Een referendum onder de bevolking van Tirol gaf aan dat 53% hier geen heil in zag en dus gaat het niet door (hier telt de mening van de stemmer). Dus zag de Zwitserse regering haar kans schoon en steunt de kandidatuur van Sion voor 2026. Opmerkelijk: een eerdere kandidatuur van Davos/ St Moritz voor 2022 sneuvelde… ook door een referendum.

Nu we het toch over de Winterspelen hebben. Eurosport en Snapchat hebben een partnership afgesloten voor de Spelen in Pyeongchang. Eurosport wil hiermee meer jongeren betrekken bij hun uitzendingen via achtergrond filmpjes en ook user generated content. In Europa (het gebied van Eurosport en hun rechten-pakket) zijn 57 miljoen  ‘snappers’ wereldwijd actief met dagelijks 3 miljard(!!) Snaps (en dat eet en slaapt ook nog gewoon).

De FIVB, altijd een innovatieve bond geweest, gaat met ingang van 2018 de internationale kalender drastisch veranderen met de Volleyball Nations League. Een internationale competitie van de 12 toplanden (M+V), waarin alle landen 15 wedstrijden per seizoen spelen. Nederland is bij de dames geplaatst. FIVB en IMG beloven een totaal nieuwe beleving voor de fan, ook tijdens de wedstrijden.

In de Eredivisie gaan de Energieke jongens uit Eindhoven er behoorlijk tegenaan en als de Klassieker van zondag tussen de Kameraden en de Lefgozertjes, gelijk eindigt, staat Philip(s) gewoon 7 punten voor na 9(!) wedstrijden. Het zal er om gaan spannen daar in de Kuip van de nieuwe directeur Jan de Jong.

Max gaat door met het verzamelen van punten dit weekend in de US bij de Amerikaanse Grand prix, die maar niet echt van de grond wil komen in vergelijking met alle andere races daar over de plas. Maar dat maakt niks uit voor onze Oranje troef.

Het kan aan ons liggen, maar het lijkt erop dat de tennisbal een nieuwe functie heeft gekregen. Was het eerst Dickie Dik die ze gebruikte op de training van onze Oranje Trots (nou, ja) is het nu Phillip Cocu die zijn verdediger Isimat het shirtje trekken wil afleren door hem met tennisballen in zijn hand te laten trainen. Binnenkort volgt een sponsor-ship met Slazenger, Wilson of Dunlop…

Goed Weekend!