Dagblad van het Noorden - published in Dutch
KIND VAN ASSEN BRENGT MET SPORTVIBES ACTIE TUSSEN DE RACES
Bring fans closer to the action.
Soms klinkt het Engels veel doeltreffender; en is uitleg niet nodig. Want dit is feitelijk wat SportVibes beoogt: het publiek moet worden vermaakt, en het liefst wordt dat vermaak als maatwerk opgediend. Jij op de tribune, de actie op de baan van het TT circuit. Vlak voor je neus.
Voor het derde jaar op rij verzorgt het Nederlandse bedrijf SportVibes het entertainmentprogramma tussen de races door. ,,Zodat je als toeschouwer in de blokken tussen de trainingen en wedstrijden optimaal waar voor je geld krijgt”, zegt Mathijs Gaasbeek. De 33-jarige Drent is als een van de producenten werkzaam bij SportVibes, een grote speler in de wereld van sportmarketing en het organiseren van sportevenementen.
Aansprekende opdrachten
Vanuit het hoofdkantoor van SportVibes in Delft werken bijna veertig professionals dagelijks aan het professionaliseren van, vooral, grote en aansprekende merkcampagnes en events. De lijst met opdrachtgevers maakt indruk. Deze zomer staan de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix in Zandvoort en de Grand Départ van de Tour de France Femmes in Rotterdam op de kalender. Daarnaast wordt er gewerkt aan een EK-campagne voor BYD, olympische activaties voor Procter & Gamble (o.a. Gillette, Always, Oral-B), de begeleiding van hoofdsponsors TCS en Mizuno bij de Amsterdam Marathon en de voorbereiding op het WK Handbal voor vrouwen in 2025. Het is een kleine, maar imposante greep uit de organisaties met wie SportVibes al samenwerkte.
Soms beperkt de inzet zich tot het organiseren van bijvoorbeeld een hospitality-programma, waartoe het faciliteren van een VIP-tent en het bijhouden van de gastenlijsten behoren. Mathijs: ,,En dan praat je vaak over duizenden gasten hoor.” Vaker wordt de kennis en kunde breder ingezet. Zoals bij het NK Tegenwindfietsen op Oosterscheldekering in Zeeland, waar SportVibes de gehele productie voor zijn rekening neemt. Leuk feitje: de wedstrijd gaat alleen door als de windkracht hoger dan 7 op de schaal van Beaufort aangeeft.
Internationale uitstraling
,,In Rotterdam organiseren we ieder jaar zelf de Harbour Run”, vertelt Mathijs. ,,Dat is een spectaculaire hindernissenloop dwars door de Rotterdamse haven. Er doen zes- tot zevenduizend mensen mee.” Het moge duidelijk zijn: het cv liegt er niet om. Op de website – vanwege de focus op de events met internationale uitstraling is de voertaal Engels – staat het er treffend:
‘Met een constante drang om de verwachtingen te overtreffen, willen we de wereld van sport en entertainment laten ontbranden.’
Het is een missie waarvoor Mathijs Gaasbeek zich al zo’n jaar of drie sterk maakt. Als kind van Assen, want hij groeide er op en raakte na de eerste ontmoeting met het TT Circuit verslingerd aan de auto- en motorsport. ,,Ik heb altijd gehockeyd, maar werd meteen besmet met het TT-virus toen ik met een vriend de TT nacht bezocht. En dat gevoel is nooit verdwenen.”
Hij ging studeren in Groningen – Facilitair Management aan de Hanze Hogeschool – en werd na een stage aangenomen bij het evenementenbureau LDP International in Assen. Met zijn neus in de boter, want als marketeer en fan van de snelle motoren en auto’s had Mathijs het niet beter kunnen treffen. Hij werkte drie jaar met veel plezier tussen ‘de marketeers met benzine in het bloed’. ,,Ik hielp onder andere mee met het organiseren van The Racing Day, DTM en het WK Motocross. Dat was geweldig om te doen en ik leerde enorm veel mensen kennen. Mensen die ik nog steeds regelmatig tegenkom.”
Een mooie kans
Toen de coronapandemie uitbrak, werd de evenementenbranche hard getroffen. Zo ook het bedrijf waar Mathijs werkte. ,,Dat was een enorme klap voor alles en iedereen in onze wereld.” Maar Mathijs zat niet lang zonder werk. Op een gegeven moment kreeg hij een aanbieding van SportVibes. ,,Ik heb geen moment getwijfeld, want dit was een mooie kans.” Hij kon er aan de slag als producent, met een focus op het operationele vlak van de Formule 1 in Zandvoort en het entertainment tijdens de MotoGP in Assen. Kon het mooier?
Hij moest er voor verhuizen naar Den Haag, maar dat was niet erg. ,,Deze stad past goed bij mij. Natuurlijk is het hier veel drukker dan thuis en sta je vaker in de file. Ik ben en blijf een nuchtere Drent, dus was het wel even wennen. Maar inmiddels heb ik ook wat van die nuchterheid door kunnen geven. Dat kunnen sommige Randstedelingen ook goed gebruiken hoor, haha!”
Publiek is de grote winnaar
Drie jaar geleden werd SportVibes voor het eerst door de organisatie in Assen ingeschakeld. En al was de bijdrage van SportVibes op dat moment betrekkelijk bescheiden, het toegevoegde entertainment beviel goed. De grote truck met deejay en danseressen, en de T-shirts-shooters: ,,Ze zorgden voor veel lachende gezichten.” En het smaakte naar meer. Het jaar erop werd het programma uitgebreid met onder meer een vuurwerkshow en werd het volkslied gezongen door niemand minder dan Ellen ten Damme.
Dit jaar pakt SportVibes opnieuw groter uit. De rijdende parade langs de tribunes van de MotoGP bevatten pareltjes, zoals motorcoureur Sarah Lezito. Zij geldt als de beste vrouwelijke stuntrijder ter wereld en deed stunts in tal van beroemde actiefilms. Zo was ze de stuntdubbel van actrice Scarlett Johansson in The Avengers. ,,Google Sarah Lezito maar eens, je weet niet wat je ziet!” Naast de stunts, die veel vanaf een dieplader achter een vrachtwagen starten, is er vuurwerk bij de start en finish, zingt Emma Kok het volkslied dat gespeeld wordt door de Johan Willem Frisokapel, en komen er nog drifters en trialmotoren in actie.
Zoals SportVibes het graag verwoordt: ‘Use the track as a stage!’ Het circuit als het podium, met volop actie tijdens en tussen de races door. ,,Het publiek is straks de grote winnaar. Dat weet ik zeker.”
Copyright TT Circuit Assen